Як готуватися до Святого Причастя
ПІДГОТОВКА ДО СВЯТОГО ПРИЧАСТЯ
До таїнства Святого Причастя необхідно підготувати себе говінням, тобто: молитвою, постом, християнським, смиренним настроєм душі, поведінкою та сповіддю.
МОЛИТВА ДОМАШНЯ ТА ЦЕРКОВНА
Той, хто бажає достойно причаститися Святих Христових Таїн повинен почати, хоча б за тиждень, молитовно готувати себе до цього: більше і старанніше молитися вдома вранці та ввечері, а також, по можливості, кожен день на протязі тижня вранці та ввечері відвідувати церковне Богослужіння. Якщо робота або державна служба не дозволяє регулярно відвідувати Богослужіння, то потрібно ходити на скільки дозволяють обставини.
Для того щоб достойно підготуватися до Святого Причастя існує особливе «Правило до Св. Причастя», яке знаходиться у більш розширених молитвословах. Воно включає в себе канон покаянний Іісусу Сладчайшому, канони Пресвятій Богородиці та Ангелу Хранителю, канон та молитви до Св. Причастя, молитви на сон грядущим, які необхідно вичитувати напередодні ввечері, а зранку - ранішні молитви, та молитви до Св. Причастя.
ПІСТ
З молитвою поєднується піст, тобто: утримання від скоромної їжі – м'яса, молочних продуктів, масла, яєць – і, взагалі, стриманість у їжі. Потрібно їсти та пити менше звичного.
НАСТРІЙ ТА ПОВЕДІНКА
Той, хто готується до Св. Причастя, повинен пройнятися глибоким розумінням своєї гріховності, убогості, нікчемності перед Богом та не-достоїнства. Повинен з усіма примиритися і берегти себе від відчуття злоби, роздратування, утримуватися від осудження та інших непотрібних думок, та розмов, відмовитися від відвідування розважальних місць та домів, що може призвести до гріхопадіння. Повинен роздумувати про велич Таїнства Тіла і Крові Христових, проводячи, на скільки можливо, час наодинці, в читанні Слова Божого та книг духовного змісту.
СПОВІДЬ
Бажаючий причаститися повинен посповідатися. Краще це зробити, ще напередодні дня Причастя до чи після вечірнього Богослужіння–принести щире розкаяння у своїх гріхах перед священиком, щиросердечно розкривши свою душу і не приховуючи ні одного вчиненого гріха. Перед сповіддю необхідно примиритися як з тими, хто нас образив, так і з тими, кого ми образили – смиренно попросити у всіх прощення. Просити прощення потрібно звично у такій формі: «Прости мене, грішника (-цю), що згрішив (-ла) перед тобою», на це прийнято відповідати «Бог тобі простить, прости і ти мене грішного (-у)». Під час сповіді краще не чекати запитань священика, а самому розповідати все, що гнітить душу, ні в чому себе не виправдовуючи і не перекладаючи провини на інших. Для того, щоб позбутися неправильної соромливості у сповіді своїх гріхів, їх можна написати на папері і, у крайньому разі, подати священику під час, сповіді.
Посповідавшись, необхідно прийняти тверде рішення не повторювати знову своїх гріхів. Є добрий звичай – після сповіді, звечора і до Св. Причастя не їсти і не пити. Безумовно, це забороняється після півночі. До утримування від їжі та пиття перед Св. Причастям потрібно привчати і дітей з самого раннього віку.
ПЕРЕД, ТА ПІД ЧАС СВЯТОГО ПРИЧАСТЯ
У церкву необхідно прийти заздалегідь, до початку читання Часів. Під час Божественної Літургії, після того, як проспівають «Отче наш...», до відкриття Царських Врат і виносу Святих Дарів, потрібно наблизитися до сходинок Алтаря та очікувати виносу Св. Дарів, коли відкриються Царські Врата і диякон виголосить: «Со страхом Божиїм і вєрою, пріступітє». Першими причащаються (а також підходять до хреста, помазання) братія монастиря, потім діти, за ними чоловіки і у кінці жінки. Підходячи до Чаші, потрібно завчасно зробити земний поклін, а у Неділю та великі Господні свята - поясний поклін, доторкнувшись рукою підлоги, і скласти навхрест руки на грудях - праву поверх лівої. Перед Св. Чашею ні в якому разі не хреститися, щоб випадково не штовхнути Святої Чаші, виразно вимовити своє повне християнське ім'я, широко, відкрити рот і благоговійно, з повним усвідомленням святості великого Таїнства, прийняти Тіло і Кров Христову і відразу ж проковтнути.
ПІСЛЯ СВЯТОГО ПРИЧАСТЯ
Прийнявши Святі Тайни, не хрестячись, треба поцілувати край Святої Чаші та відразу підійти до столика з теплою водою, щоб запити і з'їсти часточку просфори.
До закінчення Богослужіння з церкви не виходити, але обов'язково вислухати «подячні молитви після Св. Причастя». У цей день - день Св. Причастя не їсти дуже багато, не упиватися спиртними напоями і взагалі, вести себе благоговійно та благочинно, щоб достойно зберегти в собі. благодать Причастя».
Все, що вище зазначено, є обов'язковим і для дітей, починаючи з семилітнього віку, коли діти вперше приходять сповідатися, але і до цього віку батькам, наскільки можливо, - потрібно привчати дітей до Причастя таким чином.
КОЛИ НЕ МОЖНА ПРИЧАЩАТИСЯ
До Св. Причастя не можна приступати: тим, хто ворогує з своїм ближнім; нехрещеним; тим, хто не носить постійно натільного хреста; тим, хто не був напередодні на вечірньому Богослужінні і хто не сповідався; тим, хто зранку їв; хто запізнився на Божественну Літургію, хто не постився і не читав Правила до Св. Причастя; жінкам, стан здоров'я яких чи зовнішній вигляд не дозволяють бути у церкві, а саме: в період місячного очищення, з непокритою головою, у штанах, з косметичними прикрасами на лиці і, особливо, з нафарбованими губами. Також неправославним, хто відвідує приходи неканонічних розкольницьких церковних угрупувань. Такі люди повинні принести покаяння в тому, що свідомо або несвідомо перебували у розколі і цим нехтували божественним вченням про єдину Святу Соборну і Апостольську Церкву, порушуючи постанови Вселенських Соборів.
ПРИКЛАД СПОВІДІ ПЕРЕД ДУХОВНИКОМ
Сповідаю я, великий грішник (-ця) (ім'я ), Господу Богу Вседержителю, во Святій Трійці славимому і поклоняємому Отцю і Сину і Святому Духу всі мої гріхи вчинені волею та неволею, словом або ділом, або помислами.
Согрішав: невиконанням своїх обітниць, які давав при Хрещенні, але у всьому я збрехав і порушив, та непотрібним себе перед лицем Божим сотворив; маловір'ям, невір'ям, сумнівом, коливанням у вірі, які навіює; ворог нашого спасіння проти Бога та Святої Церкви, зарозумілістю, самовпевненістю, забобонами, гаданням, недбанням про своє спасіння і відчаєм, надією на самого себе та на людей більше, ніж на Бога; забував про правосуддя Боже та не мав достатньої відданості волі Божій, непокірливістю Промислу Божому, впертим бажанням, щоб все було по–моєму, догоджав людям з корисними цілями; пристрастю до тварин та речей; небажанням пізнання Бога, волі Його, віри в Нього благоговінням до Нього, страху перед Ним, надії па Нього і ревності до Його слави, невдячністю Господу Богу за всі Його великі благодіяння, які Він подає, не пам'ятав про них; ремством на Бога, малодушністю, зневір'ям, жорстокістю серця, не мав до Бога любові, ні страху; невиконанням святої волі Його; поневоленням самого себе пристрастями: любострастям, користолюбством, гордістю, самолюбством, бажанням слави, честолюбством (бажання поваги до себе), любостяжанням (любов до речей), чревоугодієм, лакомством, їв без молитви, об'їдався, пияцтвом, пристрастю до азартних ігор, видовищ (кіно, цирк, театр) і місць розваги; божбою, невиконанням обіцянок, примушуванням інших божитися і клястися, хулою на Бога та на святих, кощунством, прикликанням Божого імені всує (у поганих ділах, бажаннях); зневагою до праздників Божих, не ходив у храм Божий через лінь та нерадіння, неблагоговійним стоянням у храмі Божому, розмовами та сміхом, неуважністю на богослужінні до читання та співу, блуканням думок, ходив по храму під час богослужіння, передчасно виходив з храму, у нечистоті приходила у храм і доторкалася до його святинь; нерадінням до молитви, залишав читання ранішніх та вечірніх молитв, неуважною молитвою, не читав Святого Євангелія, Псалтирі та інших божественних книг; утаював гріхи на сповіді, самовиправдовуванням у них, не примирившись з своїми ближніми, приходив на сповідь, і в такому гріховному стані насмілювався приступати до Причастя; порушенням постів та постних днів (середи та п'ятниці), недбалим та неблагоговійним зображенням на собі хресного знамення; не слухав добрих порад, лінністю; неповагою до батьків та старших за віком людей, зухвальством, непокорою; не мав любові до ближнього, нетерпеливістю, образливістю, роздратуванням, гнівом, спричиняв шкоду ближньому, упертістю, ворогуванням, відплачував злом за зло, не прощав образи, злопам'ятством, ревністю, заздрістю, бажанням зла ближньому, бажанням помсти, осудом, наклепами, хабарництвом, неспівчуттям до нещасних, немилосердям до бідних, скупістю, користолюбством, невірністю, несправедливістю, жорстокосердям; лукавством щодо ближніх, обманом, нещиро поводився з ними, підозрою, двоєдушністю, насмішками, брехнею, лицемірною поведінкою з іншими та улещуванням; нестримуванням свого язика, пустослів'ям, сміхотворством, розголошенням гріхів, недоліків ближнього, спокусливою поведінкою, вільністю у поведінці; забував про майбутнє вічне життя, не пам'ятав про свою смерть та Страшний Суд, нерозумною пристрастю до земного життя та насолодою ним; нестриманістю своїх душевних, та тілесних почуттів, пристрастю, безсоромним спогляданням на осіб іншої статі, вільною поведінкою з ними, блудом і зрадою в подружньому житті, бажанням подобатися та спокушати інших; не мав прямодушності, щирості, простоти, поваги до інших, обережності та стриманості в словах, не мав любові, невинності, скромності у словах та діях, чистоти серця, милосердя та не мислив виконувати волю Божу, та про спасіння своєї душі; (тут потрібно назвати ще гріхи, які обтяжують душу), всіма ділами, почуттями яких не пам'ятаю, у яких каюсь і прошу прощення.
Назвавши гріхи, потрібно уважно вислухати відповідь священика, який після всього прочитає молитву про прощення гріхів.